Internetové bankovnictví

Prvním průkopníkem internetového bankovnictví byla v polovině 90. let 20. století Rodinná záložna, ta však zkrachovala.

Pomyslné žezlo pak převzala tehdejší družstevní záložna Fio, nyní Fio banka, a nabídla internetové bankovnictí všem svým klientům.

Převzetím licence Zemské banky začala 4. května 1998 oficiálně působit Expandia Banka a jako první banka nabídla plné ovládání účtu přes internet.
Její doslova pionýrská práce byla motivem i pro ostatní banky k nabízení vlastního internetové bankovnictví.



Jelikož se na internetu moc informací o historii internetového bankovnictví nenachází, pro zajímavost připojuji informaci o tom, co je potřeba, abychom mohli začít internetové bankovnictví využívat i my. :)

Ke komunikaci je zapotřebí pouze počítač připojený na internet a internetový prohlížeč. Žádné další programy nejsou zapotřebí (tím se služba liší od homebanking, kdy je třeba nainstalovat speciální program). Spojení s bankou lze tak uskutečnit kdykoliv a z jakéhokoliv počítače připojeného na internet. Moderní mobilní telefony umožňují použít svůj vestavěný prohlížeč k připojení do internetového bankovnictví, u starších typů lze absenci kvalitního prohlížeče obejít doinstalováním javové verze mobilního prohlížeče Opera mini.

(zdroj: mesec.cz)

E-shop

 

První nákupy na internetu se uskutečnily v USA již v roce 1992. První prodejní komoditou se staly hudební nahrávky na CD, následovaly dárkové předměty a knížky. Teprve poté přišla na řadu elektronika, hračky a například nábytek.

Internetové nakupování v České republice má dnes již více než desetiletou historii, ale jeho vývoj je hodně odlišný. Elektronické obchody se totiž ubíraly různými směry nejen v Česku a v Americe, ale i jinde v Evropě. Zatímco na Starém kontinentu se projevovala nedůvěra zákazníků v on-line platby, ve Spojených Státech se internetový business rozvíjel právě díky jejich oblibě.

S boomem protokolu http: a www začaly, v letech 1994 a 1995 vznikat elektronické obchody dnešního typu. Jedním z takových obchodů je dnes již tradiční pojem - server Amazon.com působící nyní vps. po celém světě.

Rozdílný vývoj internetového obchodování na obou stranách Atlantického oceánu byl dán technologickým zaostáváním včetně rozšíření platebních karet. V neposlední řadě k němu přispěly obavy a větší nedůvěřivost Evropanů k on-line transakcím.

 

Elektronické obchodování v ČR – současnost

Teprve na začátku třetího tisíciletí začínají čeští zákazníci vnímat nákup přes internet jako relativně bezpečný. Důvodem je především mnohem více profesionální přístup některých on-line prodejců.

Spojení elektronického obchodu s kamenným řetězcem existuje již poměrně dlouhou dobu v USA i v Evropě. Příkladem jsou Target.com, Walmart.com, Bestbuy.com, Comet.co.uk. Zatímco dříve bylo některé zboží prodáváno jen na webu a jiné zase pouze v kamenné síti, dnes se mohou zákazníci těšit ze spojení výhod u obou způsobů. Část sortimentu některé řetězce prodávají ovšem pouze přes web a naopak.

„Dostupnost a pohodlí nákupu přes internet je propojeno se zázemím obchodního řetězce,“ shrnuje Jiří Navrátil, ředitel internetového obchodu společnosti Datart, která spustila svůj e-shop jako první obchodní řetězec v České republice.

( Zdroj: marketingovenoviny.cz)